lördag 31 december 2011

Nyår, jo jag tackar. Betackar. Nyårsafton kan nog vara det som mest beskriver hur ett antiklimax ser ut. (tycker jag) Som bäst gestaltar ett antiklimax.. och antiklimax är inte något eftersträvansvärt. Eller? Man klär upp sig till tänderna, lagar nån meny man sett i en glättig tidning för den lovar på nåt sätt en lyxig och lyckad kväll, i bästa fall balanserar man sig fram mellan salongsberusning och ålders/vikt/poppis-ångest iklädd nåt man inte är bekväm med och som sedan kulminerar med att klockan slår 12 och när alla har hojtat klart infinner sig den lite besvärade tystnaden ..tjoo ho .o  o ..... var det allt? Man hummar lite och snavar sig in bland skor och försöker hitta tillbaka till sin plats... var den nu var.

Nää.. jag är skeptisk. Jag går på bio och ser nåt som gör mig skör och mild. Det är en bra början även på ett nytt år. Sen vill jag dricka lite fina saker som förstärker mildheten, kanske sitta still och titta på något. Eller någon. Kan för all del vara några. Äta. Halvligga i min soffa, helligga för att sedan gå och lägga mig. Jag hör ju att det inte är nån bra början på ett aktivt år. Men det är en dag i morron också. Det finns alltid nya dagar för oss som inte går igång på nyår. Nya dagar för de oändliga valven att öppnas inom oss.

Så.. Gott nytt år, så gott det nu går!

7 kommentarer:

  1. Låter som en Nyår som det ser ut även här i Majorna. Vilken film ska NI se?

    Gott nytt år önskar jag dig bästa Helen och jag tycker att morgondagen är så god som denna dagen.

    SvaraRadera
  2. Mia Mia.. jag saknar oss. Dig mig o Britten!

    SvaraRadera
  3. Här har vi just kört upp dyrbar tid (och bensin)på jakt efter nyårsfyrverkeriet. Och missat det, precis. Hamnat i ändlösa bilköer på väg hem igen.
    Jag håller med dig. Nyårsaftontjosan är för amatörer. Möjligen är det befogat att ropa ett stilla hurra för att just detta eländesår är över. Och nästa nyår går världen under (enl maja). det är väl ändå något att se fram emot! Och så förstår jag inte, varför du inte saknar mig också...

    SvaraRadera
  4. På pricken Helen men ändå lite fint om hur svårt allting kan vara och om skörhet och mildhet. Önskar vi hade mer mildhet.

    SvaraRadera
  5. Från Björneröd kommer ett oklätt Gott Nytt År!
    Kram Karin o Rasmus

    SvaraRadera
  6. Så här kan det också vara:
    Min nyårsafton som nybliven pensionär. Tog ett glas vitt vin till fina fiskenmiddagen. Tjugo minuter över nio hade jag redan somnat framför tv:n ett par gånger. - Varför ska jag sitta uppe till tolv och varför ska jag gå till Götaplatsen vid midnatt och fira in nyåret? Nej, jag går och lägger mig. Jag gör nu precis som jag vill och det här är inte bara en julledighet, det fortsätter!
    Gott Nytt År / Britten

    SvaraRadera