söndag 10 november 2013

södang... ja söndag alltså..

Upp med en tupp och jobba jobbjobb några timmar. Idag var det att sälja t-shirts på Konserthuset.
Konstigt, men inte konstigare än att det finns göteborgare som äter svarta kvinnokläder till lunch... vilket dom får göra såklart, men inte för skattepengar.. (där går min gräns, man blir vansinnigt irriterad på folk ibland)

Hem och medan frikadellerna kokar i söndagens mustigaste tomatsås passar jag på att knäskura trägolv.

Ligger sen på soffan och läser ut boken som Persson/Schibbye skrivit om 438 dagar. Det mest sympatiska är att dom inte försöker framstå som speciellt sympatiska. Jag hade nog haft svårt att låta bli. Passat på liksom. Hur situationen är för journalister, politiska och andra fångar går inte att föreställa sig, ej heller att raljera kring. Men berättelsen är så ... märklig att man tillslut  undrar om den hänt. Det kan inte ha varit meningen.
Sist i boken berättar dom om en insamling för att stödja journaliter i fängelse världen över. kolla kalityfonden.se. Och man kan göra det som en motåtgärd mot cynismen som svartakvinnoklädersätare skapar.

Inser att jag hatar inbundna böcker med hårda pärmar. Jag får osannolikt ont i händerna av att ligga och försöka hålla dem upprätt. Börjar nu stället läsa Bea Uusmans bok om Andreeexpeditionen, med mjuka härliga pärmar. Somnar. Inte för att den är dålig utan för att jag har lågt blodtryck... tror jag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar