måndag 19 december 2016

Vad jag önskar mig

... förutom fred i Syrien, i Afghanistan, i Palestina och i alla andra plågade länder, förutom ingen Trump, inga frusna tiggare, inga klimathot eller lobbyister som värnar oljeindustrin, inga plågade djur och inga ensamma själar eller utnyttjade barn. Vad jag önskar mig förutom jämställdhet, jämlikhet kärlek och godhet?

En soaré! Jag vill bli inbjuden till soaréer, små kvällsföreställningar där man sippar på champagne i vackraste glas, och inte flöjtisar utan de andra som är mycket godare att dricka ur
 och där ska människor berätta om sina ovanliga tankar och vi ska kvillra av skratt, lågt men intensivt och ingen ska vilja gå hem och så avbryts kvillret av den mest intressanta lilla enaktare tätt följd av att någon annan reciterar Tranströmer. Och Lina Ekdahl. Plötsligt spelar någon ett spratt och vi applåderar livligt. Men lågt. och så fortsätter det, tills vi uttröttade av fantasterierna trots allt bryter upp och i gemensam tropp vinglar runt runt. Typ.

En soaré. Inte mindre än så. Och det ska vara oironiskt. Om det går.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar