lördag 16 juli 2011

liljedals matblogg

En kväll som denna, en rastlös, inleds med fördel med en .. ouzo
inköpt på Kreta 2007. Samtidigt som jag tar ett gott glas skänker jag en tacksamhetens tanke till att alkohol inte dunstar, men jag konstaterar även att jag inte behöver ha så dåligt samvete över att jag inte  klimatkompenserar. Det är definitivt inte varje år jag flyger och hämtar sprit. Inte ens vart fjärde. Mannen bakom ouzon vaktar flingsalt. Man kan köpa honom. Om nån undrar.

well well.. startern är startad.. jag fortsätter med att skörda.. hemmagjord sallad, vilken jag gör en sallad på.
Sallad på hemmagjorda salladsblad blandat med köpt avocado, paprika, lök, lite hubbabubba och mummamumma.. alltså, jag kommer inte riktigt ihåg, med det var inte hemmagjort. MEN toppat med fetaost som det med fördel spritsas lite lime över. Nymald svartpeppar i en nyköpt kvarn som går på batteri. I förgrunden hemmagjorda broccolisar lätt förvällda och marinerade i olivolja, honung, vitlök, några droppar rödvinsvinäger och flingsalt stulen från flingsaltsmannen. (köpa köpa?).
Och nu undrar ni vart jag har fått tag på den fina skålen?!

Häll nu upp lite vin så blir det ännu roligare och godare. Rose går an. Går bra an. Och som tillbehör till maten gör man nu lite tzatziki. Om man låter lite gurka "sticka upp" ser det inte lite sörjigt ut. Frukten i bakgrunden är inte hemmagjord och kravmärkt, skalen på äpplena är oroväckande hårt. Och rött.

Nu till den varma delen.
Olivoljestekta auberginer. Det är gott. Men svårt. Här inser man nämligen att man är oerhört präglad av 70-, 80- 90-talets fettskräck....min hand vill inte stänka i så mycket som min hjärna vet behövs. Auberginer ska nämligen stekas i m y c k e t olivolja för dom kräver det. För att det ska bli gott. Det blir en kamp.. som hjärnan vinner. MYCKET olivolja krävs.  Två pannor om man vill steka många för de ska serveras varma, lite knapriga och samtidigt. 

Samtidigt man lagar mat kanske man har lust att lipa lite av känslorörelse och då kan man sätta på tv och titta på när Sverige vinner fotbollsbrons!
Hemligheten med den stora smaksensationen med auberginer stavas citron. Mycket, som man får krama ur själv. Och då behöver man inte tala om för matsällskapet att de marinerats i citron och att man kramat citron över de när de stektes. DOCK får man inte glömma att dra ur det bittra med salt INNAN man steker.
Ja, sen är det bara att äta. Betyg? Skulle nog sätta 6,5 av 10. Så mycket olivolja ger en lite.. fadd smak..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar