onsdag 3 augusti 2011

Sommarjobb

..ja så känns det just nu. Att detta är mitt tredje sommarjobb. Mitt första var att packa korv på Scan i Borås, kanske var det 1976. Vi fick ha fula mössor vilket var väldigt tråkigt. Jag vet bestämt att vi vi fick packa om wienerkorven som kom tillbaka med utgånget datum. Och så kommer jag ihåg vägen till rökrummet, där satt vi ofta(st). 1980 hade jag sommarlov från Ljungskile folkhögskola och jobbade som hemsamarit i Strömstad. Jag tror jag följde strömmen av vänner som skulle dit. Inget på eget initiativ alltså. 2011 har jag ägnat större delen av en semester till att gjuta betongplatta, måla, skrapa, måla, måla, slipa. På eget inititativ. Det blir väldigt fint, men dock, det har känts som ett rejält sommarjobb. I pauserna har jag legat i hammocken och tittat på glaskulor. På kvällarna har det kvällsbadats och sedan har sena kvällen avslutats med filmfestival med filmer lånade på biblan. Av skiftande kvalité.

Nu är snart semestern slut. Det har varit en av de bättre.Nu känner jag starkt att på måndag får börja regna, bli 14 grader och blåst. Utan hänsyn till alla er som fortfarande semestrar, för för mig känns det inte bra att lönearbeta under högsommarkänsla. Det känns .. osunt på nåt sätt

Har ni inget att göra på er semester kanske det passar att besöka Kungsbacka marknad torsdag 2-14. Där kan man köpa plastpåsar, träskor, fula kläder och .... betongkonst. Joemnvisstserru. Jag står på konsthantverksavdelningen och kränger.


5 kommentarer:

  1. 1975 var det. Det mesta med utgånget datum skickades ner till den hemliga HotDogs-tillverkningen i källaren... Jag har inte ätit en Hot Dog sedan dess.
    /e

    SvaraRadera
  2. Bra. Men visst packade vi om oxå!?

    SvaraRadera
  3. 9-14 ska det vara. Inte 2-14. För helvitte.

    SvaraRadera
  4. jag tror det var köttet vi packade om... man fick lukta på det och om det inte luktade illa så packades det om och gick ut till affärerna igen.

    Fast vi tillbringade väl mesta tiden i rökrummet och med att grilla wienerkorvar på den där värmeplattan man smälte plasten med...

    Kommer du ihåg hon tanten som sträckte ut sin blå tunga långt ut varje gång hon tog ett bloss på ciggen???

    SvaraRadera
  5. hon är en myt. kommer du på marknaden?

    SvaraRadera