söndag 1 maj 2011

Läs inte om ni hatar rediga trägårdsmänskor

för jag har jobbat som en vetvilling i trädgården hela helgen. Nästan. När jag inte drack vin. Maten var det verkligen siåså med. Vi åt gammal kyckling, gammal köttfärssås, gammal potatis, och till det en fantastiskt god stekt grönsaksröra med limesmak samt knaperstekt aubergin med citron på valborg. Intressant. Alternativet hade varit pizza men ingen orkade köra.

Alltihop började egentligen förra helgen med att Någon spikade ihop en odlingslåda åt mig.


Det är tryckimpregnerat gammalt sparvirke, men jag har en plan.


Precis. Man klär in kanterna med plast! På så sätt bevarar man även lite fuktighet längre vid vattning eftersom sådana här lådor tydligen tenderar att blir gör-torra. Man får vattna mycket. Så igår plastade jag in den.Sen åkte jag och köpte många säckar jord. och koskit. Man känner sig särskilt alienerad när man köper koskit i plastpåsar.

Sen är det bara att plantera. Färdiga tomat och gurkplanta. Förodlade (av affären) dill och persilja. Samt några rader dill som jag sådde direkt. Ruccola. Och sen satte jag sockerärt, broccoli, Mer gurka. Och nåt som jag glömt vad det var. Samtidigt fick jag valborgsrosévin. Nästa helg eller nästa år ska jag måla lådan i samma färg som huset. Jag tänker också att jag ska bort alla grejer som nu delar in lådan i så-delar. Det måste bara först komma upp nåt som jag känna igen. Trots att jag försöker kan jag ofta inte särskilja ogräs från finväxter. Jag är ibland lite orolig över mig själv.


Idag fick jag åka och hämta mer jord i affären, tillsammans med penséer, luktärtor. margueriter, pelargon. Jag har omvärderat penséer, det är ju underbara små tåliga samtalspartners.

 

Betongen har flyttat ut. Nu är jag ledbruten och skör.  Och jag 1a maj demonstrerar i mitt inre. Alla gamla slagord får vara med:

INGA RASISTER PÅ VÅRA GATOR!

VI VILL INTE EN DEL AV KAKAN, VI VILL HA HELA BAGERIET!

HJÄLP POLISEN SLÅ DIG SJÄLV.

CARL BILDT KAPITALETS PILT.

Ja, så låter det. Fortfarande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar