söndag 2 januari 2011

Inför morrondagen

Förbereder mig för det nya arbetsåret. Funderar inte över om jag ser fram emot det. Men jag skänker en tanke till mannen i radioprogrammet som rakt och redigt och intelligent argumenterade för medborgarlöner. Sakligt framförda tankar kring hur man KAN resonera om vad som är Samhällsnytta. Han har förstås en tung bevisbörda på sig, det har alltid de som propagerar för utveckling som sätter marknaden efter mänskor. Eller som pratar om hur värden som idag inte är ekonomiserade kan bli det som i framtiden skapar den hållbara utvecklingen. Och som låter oss vara det vi är, frihetstörstande lustfyllda individer som inte är produkter av Darwin utan av Kropotkins teorier om "kampen för tillvaron", det där med att det inte är konkurrensen utan solidariteten som är huvudsaken i evolutionen.

Hoppla Kerstin.

I väntan på att radiomannen vinner striden sätter jag klockan som om inget har hänt. Som om det inte varit så många dagars ledighet från lönearbete att perspektiven hunnit ifatt, som om inte frågetecknet och utropstecknen fått det lilla lilla fotfästet i amygdala, som en äggsjuk höna som kacklar i sinnenas korridorer. kakakakakkakakkakkaaaaackelikackel..ägasintid...kakakaa..
akaakkfåutloppfördeidéersomaldrigkommerutnärtidenärförknapp..kakakuckeliku

Så kan de hålla på... hönorna. Och man ska vara rädd om djuren. Inte för dom.

Men men ...  i morron är det i alla dags igen.. Upp tidigt.. upp som vore det den enda vägen..


Vi ses i morron hörrni ... och startar väl med lite kaffe!

3 kommentarer:

  1. magen i fyra hörn och då i första hand inte av julmaten utav allt som komma skas, kan man säga skas? KRAM MIA

    SvaraRadera
  2. ...det finns liksom dåligt med utrymme när det måste fyllas med allsköns annat som någon tydligen vill betala för ...
    Fint formulerat Käraste du - jag håller med både dig o radioprataren !
    kram h2an

    SvaraRadera
  3. Det radioprogrammet hade jag velat höra! Var det P1 och vad hette programmet? Du är så suverän i ditt språk och i dina tankegångar!
    Jag blir ödmjukt inspirerad och imponerad - så skön blandning av de djupaste insikter sagda med glimten i ögat!
    Lena

    SvaraRadera